Світ «пальчикових» ігор

 

 

 Перша іграшка дитини – її ручки та пальці. При ходить той час, коли мама помічає, що її маленька дитина, якій уже 3-4 місяці, розглядає свої пальчики, руки, рухає ними, бавиться протягом тривалого проміжку часу. Малюк пізнає навколишній світ через своє тіло. Чим більше дитина рухає своїми пальчиками, тим більше розвиваються мозкові структури. Ще у II тисячолітті до н. є. китайські мудреці знали, що існує взаємозв'язок між рухами пальців, кисті та розвитком мислення. Сучасні дослідження фізіологів підтверджують існування такого зв'язку. В роботах В.М. Бехтерева є висновки про те, що маніпуляції рук впливають на функціонування центральної нервової системи, розвиток мовлення. Прості рухи кистей допомагають зняти загальне напруження, а також власне з рук, розслаблюють губи, що сприяє поліпшенню вимови звуків, розвитку мовлення дитини.

      Дослідження М.М. Кольцової свідчать, що кожен з пальців руки має своє представництво у корі великих півкуль головного мозку. Розвиток рухів пальців передує появі артикуляції складів. Таким чином, мовлення перебуває у прямій залежності від розвитку дрібної моторики руки.

              Народна мудрість здавна зберігає знання про доцільність використання ігор з пальчиками. У різних культурах зустрічаються народні ігри для малюків, у яких активно задіяні руки та пальці. «Пальчикові» ігри - віршовані рядки, що ілюструються за допомогою ритмічних рухів рук, пальчиків. Ігри з пальцями допомагають батькам не тільки розвивати мовлення та інтелектуальні здібності дитини, а й приносять задоволення від проведеного разом часу, допомагають у хвилини плачу, стають у пригоді для створення ритму впродовж дня. Пропонуючи малюку таку гру, важливо відразу створити її настрій, правильно вимовляти кожен звук, продумати всі рухи заздалегідь і поступово її повторювати. Особливу радість приносить дитині ситуація, коли всі члени сім'ї разом відтворюють гру. Спочатку вона може тільки спостерігати за тим, як батьки граються у «пальчикову» гру, поступово включаться у гру окремими звуками та рухами. Важливо, щоб відповідна гра повторювалась упродовж певного проміжку часу. Наприклад, гру присвячено весні протягом 2-х перших весняних тижнів. Потім на зміну приходить нова «пальчикова» гра, пов'язана з певною подією, святом, періодом року. Можна виділити певний час для «пальчикової» гри. Наприклад, перед сніданком. Коли лунають слова з гри, гортань дитини вібрує, повторюючи всі звуки, спершу беззвучно, а через деякий час з'являться відтворені склади і слова із запропонованої гри. Настає і той момент, коли малюк разом з вами показує гру з пальчиками. Світ «пальчикових» ігор дарує радість і малятам і батькам.

                                  ***

Перший пальчик – наш. дідусь,

Другий пальчик – то бабуся,

Треті й пальчик – наш татусь,

А четвертий – то мамуся,

А мізинчик – наш малюк.

(показуємо на пальчик та кажемо: «перший пальчик...», і продовжуємо гру, загинаючи кожен пальчик)

 

                      ***

Гой-да, гой-да,

Добра в коника хода,

Поводи шовкові,

Золоті підкови.

     (грати спочатку лівою, потім правою рукою, а потім – обома руками. Від зап'ястка кисті руки з прямими зімкненими пальцями піднімати вгору, а потім, зігнувши пальці, м'яко опускати вниз)

 

                              ***

Задрімав мізинчик трішки,

А середній там лежить,

Вказівний давно вже спить.

Вранці всі вони схопились враз –

В дитсадочок бігти час.

     (по черзі загинати пальчики до долоні. Потім великим пальцем торкатися всіх інших – «будити». Розкрити всі пальці після слова «враз»)

 

                             ***

Спечем, спечем хлібчик

Дітям на обідчик,

Найбільшому - хліб місити,

А тобі - воду носити,

А тобі - в печі палити,

А тобі - дрова рубати,

А малому - замітати.

Тільки хліба напекли - танцювати почали.

Це робота не легка -

Витинати гопака.

(по черзі розгинати пальці, починаючи з великого)

 

                            ***

Пташечки літають - Крильцями махають. А долоньки у діток,

Наче крильця у пташок.

(з рук скласти крильця і рухати ними)

                            ***

Старший встав - не лінувався.

Вказівний за ним піднявся -

Розбудив сусід його.

Той – свого, а той свого.

Встали вчасно всі брати -

На роботу треба йти.

(стиснути пальчики в кулачок. По черзі розгинати їх, починаючи з великого. А зі словами: «Встали вчасно всі... «широко розставити пальці)

 

                                 ***

Я – малий веселий хрущ.

Мене знає кожен кущ.

Маю я красиві вуса

І нічого не боюся.

(стиснути кулачок. Вказівний палець і мізинець розвести в різні боки «вуса». Ворушити вусами)

 

                                 ***

В літню спеку віяло

Вітерцем повіяло.

З нами вітерець погрався -

І у віяло сховався.

(зображати руками віяло. Потім пальчики ховаються в кулачок)

 

                                 ***

Під снігом квіточка росте,

Красу на землю принесе,

Промінчик доторкнеться

І квітка усміхнеться.

Сяє сонечко привітне –

Квітка з пуп'янки розквітне

(показати руками шар снігу. Потім утворити руками квітку й торкнутися до її пелюсток, показуючи «промінчик». Далі квітка потроху розкриває пелюстки)

 

                                 ***

Доброго ранку, сонце привітне!

Доброго ранку, небо блакитне!

Доброго ранку, у небі пташки.

Доброго ранку тобі і мені!

(пальцями правої руки по черзі «вітатися» з пальцями лівої руки, торкаючись один до одного кінчиками)