Світ «пальчикових» ігор
Перша іграшка дитини – її ручки та пальці. При ходить той час, коли мама помічає, що її маленька дитина, якій уже 3-4 місяці, розглядає свої пальчики, руки, рухає ними, бавиться протягом тривалого проміжку часу. Малюк пізнає навколишній світ через своє тіло. Чим більше дитина рухає своїми пальчиками, тим більше розвиваються мозкові структури. Ще у II тисячолітті до н. є. китайські мудреці знали, що існує взаємозв'язок між рухами пальців, кисті та розвитком мислення. Сучасні дослідження фізіологів підтверджують існування такого зв'язку. В роботах В.М. Бехтерева є висновки про те, що маніпуляції рук впливають на функціонування центральної нервової системи, розвиток мовлення. Прості рухи кистей допомагають зняти загальне напруження, а також власне з рук, розслаблюють губи, що сприяє поліпшенню вимови звуків, розвитку мовлення дитини.
Дослідження М.М. Кольцової свідчать, що кожен з пальців руки має своє представництво у корі великих півкуль головного мозку. Розвиток рухів пальців передує появі артикуляції складів. Таким чином, мовлення перебуває у прямій залежності від розвитку дрібної моторики руки.
Народна мудрість здавна зберігає знання про доцільність використання ігор з пальчиками. У різних культурах зустрічаються народні ігри для малюків, у яких активно задіяні руки та пальці. «Пальчикові» ігри - віршовані рядки, що ілюструються за допомогою ритмічних рухів рук, пальчиків. Ігри з пальцями допомагають батькам не тільки розвивати мовлення та інтелектуальні здібності дитини, а й приносять задоволення від проведеного разом часу, допомагають у хвилини плачу, стають у пригоді для створення ритму впродовж дня. Пропонуючи малюку таку гру, важливо відразу створити її настрій, правильно вимовляти кожен звук, продумати всі рухи заздалегідь і поступово її повторювати. Особливу радість приносить дитині ситуація, коли всі члени сім'ї разом відтворюють гру. Спочатку вона може тільки спостерігати за тим, як батьки граються у «пальчикову» гру, поступово включаться у гру окремими звуками та рухами. Важливо, щоб відповідна гра повторювалась упродовж певного проміжку часу. Наприклад, гру присвячено весні протягом 2-х перших весняних тижнів. Потім на зміну приходить нова «пальчикова» гра, пов'язана з певною подією, святом, періодом року. Можна виділити певний час для «пальчикової» гри. Наприклад, перед сніданком. Коли лунають слова з гри, гортань дитини вібрує, повторюючи всі звуки, спершу беззвучно, а через деякий час з'являться відтворені склади і слова із запропонованої гри. Настає і той момент, коли малюк разом з вами показує гру з пальчиками. Світ «пальчикових» ігор дарує радість і малятам і батькам.
***
Перший пальчик – наш. дідусь,
Другий пальчик – то бабуся,
Треті й пальчик – наш татусь,
А четвертий – то мамуся,
А мізинчик – наш малюк.
(показуємо на пальчик та кажемо: «перший пальчик...», і продовжуємо гру, загинаючи кожен пальчик)
***
Гой-да, гой-да,
Добра в коника хода,
Поводи шовкові,
Золоті підкови.
(грати спочатку лівою, потім правою рукою, а потім – обома руками. Від зап'ястка кисті руки з прямими зімкненими пальцями піднімати вгору, а потім, зігнувши пальці, м'яко опускати вниз)
***
Задрімав мізинчик трішки,
А середній там лежить,
Вказівний давно вже спить.
Вранці всі вони схопились враз –
В дитсадочок бігти час.
(по черзі загинати пальчики до долоні. Потім великим пальцем торкатися всіх інших – «будити». Розкрити всі пальці після слова «враз»)
***
Спечем, спечем хлібчик
Дітям на обідчик,
Найбільшому - хліб місити,
А тобі - воду носити,
А тобі - в печі палити,
А тобі - дрова рубати,
А малому - замітати.
Тільки хліба напекли - танцювати почали.
Це робота не легка -
Витинати гопака.
(по черзі розгинати пальці, починаючи з великого)
***
Пташечки літають - Крильцями махають. А долоньки у діток,
Наче крильця у пташок.
(з рук скласти крильця і рухати ними)
***
Старший встав - не лінувався.
Вказівний за ним піднявся -
Розбудив сусід його.
Той – свого, а той свого.
Встали вчасно всі брати -
На роботу треба йти.
(стиснути пальчики в кулачок. По черзі розгинати їх, починаючи з великого. А зі словами: «Встали вчасно всі... «широко розставити пальці)
***
Я – малий веселий хрущ.
Мене знає кожен кущ.
Маю я красиві вуса
І нічого не боюся.
(стиснути кулачок. Вказівний палець і мізинець розвести в різні боки «вуса». Ворушити вусами)
***
В літню спеку віяло
Вітерцем повіяло.
З нами вітерець погрався -
І у віяло сховався.
(зображати руками віяло. Потім пальчики ховаються в кулачок)
***
Під снігом квіточка росте,
Красу на землю принесе,
Промінчик доторкнеться
І квітка усміхнеться.
Сяє сонечко привітне –
Квітка з пуп'янки розквітне
(показати руками шар снігу. Потім утворити руками квітку й торкнутися до її пелюсток, показуючи «промінчик». Далі квітка потроху розкриває пелюстки)
***
Доброго ранку, сонце привітне!
Доброго ранку, небо блакитне!
Доброго ранку, у небі пташки.
Доброго ранку тобі і мені!
(пальцями правої руки по черзі «вітатися» з пальцями лівої руки, торкаючись один до одного кінчиками)